Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

Ε. Πα. Μ. : Ποιον θα ψηφίζαμε και θα στηρίζαμε για Δήμαρχο

Το παρακάτω κείμενο αποτελεί προϊόν τοποθέτησης του Ε. Πα. Μ. Καλαμάτας σχετικά με τις επικείμενες δημοτικές εκλογές. Το πνεύμα του κειμένου είναι σύμφωνο με τις αρχές του Ε. Πα. Μ. και των προταγμάτων του.  

Το θέμα για τις αυτοδιοικητικές εκλογές έχει ανοίξει. Δεν θα συζητήσουμε ονόματα, αλλά θα συζητήσουμε για αρχές που κατά την γνώμη μας πρέπει να ακολουθήσει αυτός που θα διεκδικήσει την ψήφο των πολιτών, για μια νέα αυτοδιοικητική αρχή.

Ας τις ονομάσουμε οι "15 λαϊκές εντολές" για την αναφορά σε αυτές.

1. Ο Δήμαρχος δεν αφήνει την εργασία του. Από αυτήν έγινε γνωστός, μέσα από αυτή καταξιώθηκε ως ηγετική, ακέραια, επινοητική, καθοδηγητική και αποτελεσματική προσωπικότητα και μέσα από αυτή βιοπορίζεται. Μέσα από αυτή βιώνει και ανιχνεύει τα προβλήματα της πόλης και των πολιτών.

2. Αποποιείται, αυτός και οι υποψήφιοι σύμβουλοι του, με δημόσια δήλωση, το μισθό που του αναλογεί από την θέση που θα καταλάβει. Αν ο νόμος προβλέπει αντιμισθίες και έξοδα παράστασης, θα εκχωρούνται στο Δημοτικό Ταμείο. Στο τέλος της χρήσης ο Ταμίας θα πληρώνει τον φόρο που θα αντιστοιχεί στις οιονεί αμοιβές τους. Έξοδα κίνησης και παράστασης πληρώνονται από το Ταμείο του Δήμου αφού προηγούμενα ελέγχονται για την σκοπιμότητά τους και έχουν εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο.
3. Δεν χρειάζονται αμοιβές για να μπει πολίτης στην Υπηρεσία των Πολιτών. Αντίθετα, η άρνηση της αμοιβής αποτελεί την λυδία λίθο της εθελοντικής του παρουσίας στα κοινά και η πεμπτουσία της Υπηρεσίας προς το Κοινωνικό Σύνολο.
4. Οι υποψήφιοι, με την έναρξη των διαδικασιών ανάδειξής τους, δημοσιοποιούν την περιουσιακή τους κατάσταση καθώς και των συγγενών τους πρώτου βαθμού. Κάθε χρόνο, ακολούθως, μέχρι και δέκα χρόνια μετά την αποχώρησή τους από το αξίωμα δημοσιεύουν τις μεταβολές της, αλλά και το «πόθεν έσχες» των μεταβολών.
5. Οι τραπεζικοί λογαριασμοί των υποψηφίων και των αιρετών του Δήμου είναι ανοιχτοί σε ανεμπόδιστο έλεγχο με εξουσιοδότηση που προκαταβολικά υπογράφεται προς τις αρμόδιες αρχές.
6. Δηλώνει εξ αρχής τις πιθανές συγκρούσεις Δημοτικών και Προσωπικών του συμφερόντων που πηγάζουν από σχέσεις αυτού ή των συγγενών του μέχρι 3ου βαθμού με Οικονομικά Πρόσωπα που συναλλάσσονται με τον Δήμο.
7. Κανένα από αυτά τα πρόσωπα δεν μπορεί να αναλάβει δουλειές του Δήμου κάτω από οιασδήποτε συνθήκες και παρά τις επικλήσεις «περί ελευθερίας της αγοράς».
8. Καθοριστικό ρόλο στο σχεδιασμό της Δημοτικής Πολιτικής παίζει το Επιστημονικό Προσωπικό του Δήμου και τον αποφασιστικό ρόλο έχει το Δημοτικό Συμβούλιο του οποίου ο Δήμαρχος προΐσταται. Ο Δήμαρχος και οι αντιδήμαρχοι δεν είναι ούτε πολεοδόμοι, ούτε αρχιτέκτονες, ούτε μηχανικοί ούτε γιατροί, ούτε τα γνωρίζουν όλα. Αντίθετα, το μόνο που πρέπει να γνωρίζουν καλά είναι να εμπιστεύονται, να αξιοποιούν και να μην ακυρώνουν τα στελέχη του Δήμου.
9. Τα προβλήματα ιεραρχούνται από τις υπηρεσίες του. Εξ αυτών τα ώριμα έρχονται στο Δημοτικό Συμβούλιο τα οποία και συζητούνται. Έχει προηγηθεί εξαντλητική διαβούλευση και με συνελεύσεις των Πολιτών ιδίως όταν τα ζητήματα είναι ιδιαιτέρως σοβαρά. (π.χ. Περιφερειακός, νοσοκομείο - δημαρχείο, σχέδιο πόλης, σκουπίδια κτλ) και έχουν τοποθετηθεί όλοι οι επιστημονικοί φορείς της πόλης.
10. Τα αιτήματα των Πολιτών ποτέ δεν γίνονται στο Δήμαρχο απ' ευθείας. Γίνονται σε ειδική προς τούτο υπηρεσία, η οποία τα παραλαμβάνει, διευκολύνοντας τον αιτούντα να τα διατυπώσει ή να τα καταγράψει, τα ιεραρχεί και τα παρουσιάζει στις αρμόδιες υπηρεσίες για μελέτη και αιτιολογημένη έγκριση ή απόρριψη.
11. Εάν ο πολίτης επιμένει για την προτεραιότητα του αιτήματός του, παρουσιάζεται μπροστά σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, στο οποίο αναπτύσσει το θέμα του και αιτιολογεί την σπουδαιότητα ή προτεραιότητα του δικού του προβλήματος σε σχέση με την ιεράρχηση του συνόλου των ζητημάτων από τις υπηρεσίες. Το Δημοτικό Συμβούλιο δεν αποφασίζει αμέσως, αλλά κατόπιν συνεδρίασης με τους διευθυντές των υπηρεσιών του Δήμου. Απαντά εγγράφως και δημοσιοποιεί το αίτημα του πολίτη και την απάντησή του.
12. Στο γραφείο του Δημάρχου και των αντιδημάρχων τηρείται πρωτόκολλο των επισκεπτών του και του λόγου που χρειάστηκε να παραχωρήσει την συνάντηση. Η συνάντηση γίνεται παρουσία της γραμματέως και τηρούνται πρακτικά. Οι συναντήσεις δημοσιοποιούνται.
13. Στο τέλος κάθε χρόνου, ενώπιον συνέλευσης των Πολιτών, ο Δήμαρχος κάνει απολογισμό του έργου της Δημοτικής Αρχής και παρουσιάζει το πρόγραμμα για τον επόμενο χρόνο. Ταυτόχρονα κάνει και οικονομικό απολογισμό. Απαντάει εξαντλητικά σε όλα τα ερωτήματα και ακούει όλες τις τοποθετήσεις των Πολιτών.
14. Τα ρουσφέτια, οι άνευ λόγου προσλήψεις, οι απ' ευθείας αναθέσεις, οι χάρες κάθε είδους και η περιφορά σε κοινωνικές εκδηλώσεις προς άγραν ψηφαλακίων είναι τελειωμένες. Η αξιοκρατία και η αξιοπρέπεια είναι σημαία του Δήμου και για την διασφάλισή της τίθενται κριτήρια ευθύς εξ αρχής σε δημόσια συνεδρίαση για να μην είναι φωτογραφικά.
15. Κάθε χρόνο μπαίνει μπροστά ένα φλέγον θέμα της πόλης που ζυμώνεται στους Πολίτες και επιδιώκεται η καλύτερη λύση του. Κινητοποιούνται εθελοντές οι οποίοι τυγχάνουν της υποστήριξης του Δήμου και όλες οι δυνάμεις του δήμου συντείνουν στην επίλυση του θέματος. Για παράδειγμα, φέτος είναι το έτος Καθαριότητας, τον επόμενο χρόνο είναι το έτος Αλληλεγγύης, το επόμενο είναι το έτος Παιδείας, το επόμενο είναι το έτος της Επιχειρηματικότητας και κάθε χρόνο είναι το έτος του Πολίτη. Η κινητοποίηση και συμμετοχή των Πολιτών σίγουρα θα βγάλει σπουδαίο έργο και σπουδαίες ιδέες. Ο στόχος πρέπει να είναι βιώσιμες δομές και σταθερά αποτελέσματα, ώστε να μην χρειάζεται κάθε χρόνο να δαπανώνται κονδύλια για ράβε - ξήλωνε. Στόχος είναι να αφήσουμε μια πόλη και μια περιοχή στα παιδιά μας καλύτερη κάθε μέρα, με το μικρότερο δυνατό κόστος για την κοινωνία και με τον καλύτερο αποτέλεσμα για κάθε δαπάνη.

Ένα τέτοιο πρόγραμμα και έναν τέτοιο υποψήφιο Δήμαρχο πιστεύουμε ότι θα ψήφιζε και θα στήριζε όλη η πόλη.
Ένας τέτοιος υποψήφιος δεν θα μπορούσε ποτέ να έχει πρόγραμμα αντίθετο από το συνολικό συμφέρον της πόλης.
Ένας τέτοιος Δήμαρχος θα μπορούσε να εγγυηθεί την πρόοδο της πόλης προς το μέλλον.
Τέτοιοι και άλλοι λαϊκοί κανόνες κόβουν τα πόδια και τα φτερά κάθε τυχοδιώκτη και κάθε υποψήφιου διαπλεκόμενου.
Αυτοί οι κανόνες δεν αποκλείονται από τον Κώδικα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, διότι προβλέπουν την εθελοντική εφαρμογή τους.
Αν εφαρμοστούν από κάποιον, όμως, και δεν εφαρμοστούν από τους άλλους, οι άλλοι δεν έχουν καμιά τύχη. Θα συντριβούν στις κάλπες.
Δεν είναι πλέον επαρκείς οι ιδεολογικές, κομματικές ή οι προσωπικές προγραμματικές επιλογές. Ούτε χρειάζονται απαραιτήτως στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το σπουδαιότερο έλλειμμα, που μας έφερε ως εδώ, είναι έλλειμμα πολιτικής ηθικής. Της ηθικής πχ του Αριστείδη που ψήφισε «μαύρο» κατά του εαυτού του όταν του το ζήτησε αναλφάβητος πολίτης που δεν τον γνώριζε.


Δεν είμαστε ούτε ρομαντικοί, ούτε αιθεροβάμωνες, για να προλάβω μερικούς. Απόλυτα ρεαλιστές είμαι. «Αυτός ο κόσμος δεν θα αλλάξει ποτέ», αν δεν αρχίσουμε από κάπου. Και καλό είναι να αρχίσουμε από εδώ που γνωρίζει καλά ο ένας τον άλλον και με αυτό τον τρόπο. Τα υπόλοιπα θα έλθουν. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι μας ενδιαφέρει ο τόπος μας και η πόλη μας. Και όχι το Εγώ μας, για να μιλήσω για το λιγότερο κακό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου